Acquisition – Akvizíció

Az akvizíció az internet marketingen belül értelmezett olyan folyamat, ahol az internetes csatornákon történik az ügyfélszerzés, azaz egy weboldal, webáruház látogatóból minősített megkeresés vagy üzleti lehetőség vagy vásárló lesz. Például ha egy interneten kért árajánlatból tényleges megrendelés lesz.

Acquisition cost – Akvizíciós költség

A látogatók vagy vásárlók akvizíciós költsége az egy látogató vagy vásárló megszerzéséhez szükséges költség. Úgy kapjuk meg, hogy a marketing kampány teljes költségét elosztjuk a látogatók vagy vásárlók számával. Az akvizíciós költségek monitoringja kattintás alapú, PPC (Pay-per-click) reklámmal hatékonyan megvalósítható, illetve ilyen költség lehet a kiküldött hírleveleknél az egyedi megnyitások, vagy a levélküldésből származó árajánlatkérések költsége is. SenSDM hírlevél küldő rendszerünk Megtérülés Analízis bővítménye ezen költségek számításával, értelmezésével foglalkozik.

Affiliate martketing – Társoldali marketing

Termékünk, szolgáltatásunk promotálása a honlapunk partner oldalain, legtöbb esetben valamilyen jutalék fejében, vagy kölcsönös link, banner vagy termék elhelyezéséért. Ehhez kapcsolódik a linkcsere, vagy bannercsere program is.

AJAX (Asyncronous JavaScript And XML) – Aszinkron JavaScript és XML

Modern böngésző központú programozási technika, amely a weboldal újratöltődése nélkül biztosítja az oldal tartalmának frissítését. Például előszeretettel használják űrlapok mezőibe beírt adatok ellenőrzésére az űrlap elküldése előtt.

Algoritmus

Matematikai képlet, a keresők is ilyen képleteket használnak melyet rangsorolási algoritmusnak nevezünk. Ez a rangsorolási algoritmus a Google esetében a PageRank algoritmus, melynek működéséről a linkre kattintva tovább olvashat.

AOV (Average Order Value) – Átlagos rendelési érték

Az átlagos rendelési érték azt mutatja meg, hogy egy adott időn belül a rendelések milyen átalgos értékkel rendelkeztek. Számítása úgy történik, hogy összes rendelés együttes értéke (adott időn belül) / rendelések száma (adott időn belül).

AV - Ad View - megjelenés

A megjelenés szám megmutatja, hogy egy adott hirdetés hányszor jelent meg. Ez adódhat a Google hirdetések esetén abból, hogy egy adott kulcsszóra történő kereséskor megjelent a hirdetésünk a keresőkben, vagy a Google Adsene hálózatában, vagy portál oldalak esetén az oldalletöltésekből, amikor az oldal tartalmazta hirdetésünket.

Backlink – Visszamutató hivatkozás – Bejövő hivatkozás

A weboldalra mutató külső hivatkozás. Azért is hívják visszamutató hivatkozásnak, mert ha a weboldal tartalmát blogban, közösségi oldalon is publikálja, akkor a weboldal tartalmára tesz egy vissza mutató hivatkozást, hogy "Szeretne a gépgyártásról tovább olvasni? Kattintson ide!" Ezek a linkek nagyon fontosak a keresőoptimalizálás szempontjából Érdemes velük foglalkozni, vagy szakember linkmarketing tanácsadását, szolgáltatását igénybe venni. A linkmarketinggel foglalkozó cikkünkben sok hasznos információt találhat a témában.

Ban – Delisting – Kitiltott weboldal

A keresőmotorok a releváns találatok érdekében bevezették, hogy amely weboldalak megszegik a keresőoptimalizálásra vonatkozó szabályzatot, azokat a keresőmotorok kitiltják indexeik közül. Ezeket a weboldalakat ez után már csak a weboldal pontos címét beírva a böngészőbe lehet elérni. Ilyen botrányba keveredett a BMW-is 2006-ban.

Banner – Reklámcsík

A banner vagy más néven szalaghirdetés képet és pár szavas, esetleg mondatos szöveget tartalmazó a weboldalakon megjelenő, általában animált korábban csíkszerű hirdetés, melyre kattintva a reklámozott termék vagy szolgáltatás weboldala érhető el. A bannerek történetének, a banner piac jelenének megtekintéséhez kattintson ide.

Banner blindness – Banner vakság

A mindennapokban az embereket olyan mennyiségű reklám éri, hogy az agyunk tudatosan nem figyel oda ezekre. Ez a tendencia az internetet is érinti pl. a banner vaksággal. A banner blindness egy olyan beidegződés a felhasználóknál (főként a sokat internetező felhasználóknál), hogy egyszerűen az agyuk nem fogadja be a reklámokat, tudatosan csak az őket érdeklő tartalmakat veszik észre.

Behavioral Targeting – Viselkedés alapú célzás

A sima targetálással ellentétben, ahol valamilyen demográfiai adatot (pl. életkor, nem, lakhely) veszünk figyelembe a viselkedés alapú célzás inkább szokásokra, közöss mozgásokra, jellemzőkre épül. Azaz, például barkácsolással foglalkozó portálon elhelyezett szerszámok, barkács eszközök reklámjai. Ilyen célzást használ (a kulcsszavak alapján) a Google Adwords rendszere is.Tudjon meg többet a SenSCMS szöveges AdWords, képi AdWords és videó AdWords hirdetési szolgáltatásról.

Benchmarking

Másokkal történő összehasonlítás, annak mérésére, hogy hol állunk. Általában konkurencia elemzéshez kapcsolhatjuk, illetve a Best Practice ellemzéshez, azaz a konkurencia legjobb fogásainak elleséséhez. Keresőoptimalizálásnál a konkurens weboldalakkal történő összehasonlítás, azok elemzésével saját weboldalunk optimalizálása.

Best Practice elemzés

A legjobb fogások elemzése, azaz a konkurencia elemzésével annak legjobb akcióinak, legjobb termékeinek, legjobb hivatkozásainak, stb.. felkutatása. A keresőoptimalizálásban a konkurenciára mutató legjobb hivatkozások, legjobb kulcsszavak kiválasztása.

Bid – Ajánlati licit

A PPC alapú rendszerek a hirdetői versenyre épülnek, azaz, hogy kinek mennyit ér az adott kulcsszó és a reklámok közötti helyezés. Az ajánlati licit a kulcsszóért, illetve a helyezésért fizetendő összeg.

Bookmarks (favourites) – Könyvjelzők (kedvencek)

A gyakran látogatott weboldalakhoz a böngészőprogramokban lehetőségünk van  könyvjelzőket hozzárendelni, így később egyszerűen visszatérhetünk kedvenc webhelyeinkre, anélkül, hogy szükséges lenne azok újbóli megkeresése vagy beírása.

Broad Match – Általános egyezés

A Google AdWords szolgáltatása lehetőséget biztosít arra, hogy megadjuk azt is, hogy a keresőkifejezés és hirdetésünk kulcsszavai mennyire legyenek hasonlóak, ahhoz, hogy hirdetésünk megjelenjen. A beállítás egyik fajtája az általános egyezés, amikor is a hirdetés minden olyan esetben megjelenik, ha az általunk megadott kifejezést írják be a felhasználók, vagy úgy bővítik azt, hogy az adott kifejezésen nem módosítanak. Például: "hidraulikus tápegység" kulcsszó megadása esetén a hirdetés megjelenik, ha az érdeklődő az alábbi kulcsszavakat írja be: "használt hidraulikus tápegység", "hidraulikus tápegység alkatrész", "hidraulikus tápegység kölcsönzés", "tápegység hidraulikus eszközökhöz", de nem jelenik meg, ha "hidraulikus nyomatékkulcs" kifejezésre keresnek rá.

Broken link – Hibás hivatkozás

A keresőrobotok url-eken át közlekednek, ha egy hibás url-re bukkannak nem tudnak tovább haladni. Az ilyen hibás hivatkozásokra kattintva a felhasználók is valamilyen hiba oldalra jutnak. Ha ilyen hibás hivatkozásokat találnak a kereső robotok, azokat beindexelik, de ha legközelebb annak helyén már jó hivatkozás van, a korábbi hibásat azzal felülírják.

Browser compatibility – Böngésző kompatibilitás

A különböző böngésző programok a weboldalakat különböző módon jeleníthetik meg. A böngésző kompatibilitásnak a webdesign esetén (és a SEO-ban) egyaránt kulcsfontosságú szerepe van. Az olyan a weboldalt nevezzük böngésző függetlennek, ami minden böngészőben (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Opera) azonos módon jelenik meg.

Crawler/spider – Kereső robot

A keresőrobotok, másnéven rákok, vagy pókok a webet indexelő robotok (programok), melyek a weboldalakban található hivatkozásokon át közlekednek. Ha egy hivatkozás nm elérhető, akkor a keresőrobotok nem tudnak továbbhaladni. A robotok munkájának köszönhetően ismerik meg a keresőmotorok az interneten található weboldalak tartalmát.

Click fraud – kattintásos csalás

A PPC hirdetések esetén az után kell fizetnünk, ha valaki hirdetésünkre kattintott. A kattintásos csalás úgy történik, hogy egy rossz indulatú versenytárs, vagy webes robotok direkt sokszor kattintanak a hirdetésre, hogy ez által rengeteg pénzt vegyenek le kampányunk költségéből. Azonban jó hír, hogy ma már sok figyelmet fordítanak a kattintó robotok észlelésére, kizárására, illetve az ilyen esetekben levont összeg felhasználónak történő visszafizetésére.

Click Stream – Látogatói útvonal

A weboldalra érkező látogatók egy útvonalat járnak be a weboldalon tartózkodásuk alatt, ezt hívjuk látogatói útvonalnak. Az ilyen látogatói útvonal elemzésével megérthetjük, hogy miért fordulnak vissza a látogatók, mi az ami megakadályozza őket, hogy elérjék céljukat a weboldalon (azaz a konverziós folyamatot).

Click through rate (CTR) – Átkattintási arány

Az átkattintási arányt főleg PPC hirdetések esetén értelmezzük, illetve olyan helyeken ahol kattintás történik a reklámra. Úgy számoljuk ki, hogy a kattintások számát osztjuk a teljes megjelenés számával.

Cloaking – Oldal elrejtése

A weboldal tartalmainak javascript, css, stb.. eszközökkel történő befolyásolása oly módon, hogy a weboldal tartalmát a keresőrobotok és a felhsználók másképpen lássák. Célja a keresőrobotok kulcsszavakkal, tartalommal történő ellátása, hogy a weboldalt értékesebbnek találják, magasabb pagerankkel lássák el. Miközben a felhasználók nem látják a töménytelen mennyiségű kulcsszót, tartalmat, illetve olyan kulcsszavakat, melyekre a weboldal nem is releváns, de segítik a weboldalra a látogatók bevonzását.  Nem ajánlott technika, mivel a keresőrobotok már vizsgálják az ilyen csalásokat, és kitiltják a weboldalt indexeikből. Leggyakoribb példája az azonos háttér és szövegszín, a szöveg kitolása nem látható területekre, vagy a display none használata.

Content Network – Tartalmi háló

Tartalmi hálónak nevezzük azon weboldalakat, melyek egy fő weboldallal vannak összekapcsolva, melyről tartalmakat vesznek át. Ilyen pl. a Google Adsene szolgáltatása, ahol a felhasználók weboldalaikon szöveges hirdetéseket helyezhetnek el, melyekre kattintás után a Google jutalékot fizet a weboldal tulajdonosának.

Contextual Advertising – Site-Targeted Advertising – Tartalmi háló hirdetései

Ide tartoznak a sokak által ismert Google Adwords szöveges hirdetései, vagy a magyar E-target által kínált szöveges hirdetések is. A hirdetések a tartalmi háló lapjain jelennek meg a kiválasztott portálokon, weboldalakon, vagy a kulcsszó alapján.

Copywriting – Kreatív szövegírás

Egy jól megfogalmazott mondat csodákra lehet képes. A SenSCMS profi szövegírókkal dolgozik, így vállaljuk plakátok, bannerek, weboldalak, direkt marketing üzenetek megírását. Kérje árajánlatunkat!

CPA – Cost Per Action, PPA – Pay Per Action – Esemény alapú számlázás

Olyan fizetési modell az online hirdetések esetében, amikor a hirdetést vásárló nem kattintásért vagy megjelenésért fizet, hanem tényleges esemény bekövekezésekor (pl. űrlap kitöltése, vásárlás, stb..) Szinte a legkedvezőbbek az ilyen hirdetések, hiszen a tényleges értékkel járó esemény bekövetkezése után történik csak a fizetés.

CPC (Cost-per-click) – Egy kattintásra jutó költség

A kattintás alapú kampány összköltsége osztva az összes egyedi látogatóval. Néha szinonimaként használatos a PPC (Pay-per-click).

CPL (Cost-per-lead) – Egy ügyfél megkeresésre jutó költség

Egy ügyfél megkeresésre jutó akvizíciós költség. A hirdetési kampány összes költsége osztva a kampány eredményeként jelentkezett megkeresések számával.

CPM (Cost-per-thousand-impression) – 1000 megjelenésre jutó költség

A hirdetés 1000 megjelenésére (azaz 1000 oldalletöltésre) jutó költsége. Ez az árazási mód többnyire bannerek esetében használatos. Tipikusan fix áras hirdetési lehetőség, ahol az árat 1000 megjelenésre kalkulálják. Az árat rendszerint a weboldal témája befolyásolja.

Cross Channel

Többféle kommunikációs és értékesítési csatorna egyidejű használata. Például a postai levélben szereplő termék megrendelése interneten vagy telefonon lehetséges.

Cross Selling

Olyan értékesítési technika, ahol a termék értékesítését összekötjük egy másik termék értékesítésével.

Deep Linking – Mélylinkelés

A mélylinkelés célja a keresőkből érkező forgalom és a releváns tartalom közötti út megteremtése. A mélylinkelés a nyitó oldal kihagyásával a honlap keresőszónak megfelelő aloldalára érkezteti a látogatót. Pl. ilyen mélylinkelés lehet, amikor egy barkács áruház weboldalán belül a fűrészek termék csoportra irányítjuk a látogatót a furesz.lap.hu oldalról.

Description – Oldal leírás

A weboldalon belül minden a főoldalhoz és minden aloldalhoz külön leírást rendelhetünk. Itt 1-2 sor szöveget (255 karaktert) adhatunk meg, melynek az adott aloldal tartalmára kell utalni. A katalógusokban általában az url-hez szintén meg kell adni a leírást.

DHTML – Dinamikus HTML

Az olyan weboldalak, melyek szerverrel való kommunikáció nélkül is képesek változni. Elsősorban Javascript technológiával működnek ezek a weboldalak.
Keresőmarketing szempontból használata csak körültekintéssel és olyan oldalakhoz ajánlott, ahol nem szempont a keresőkön keresztüli könnyű megtalálhatóság.

DNS (Domain Name Service) – Név kiszolgáló

A Domain Name Service (DNS) az egyik legfontosabb szolgáltatás az Interneten. Az interneten minden számítógépet egy egyedi azonosító IP (Internet Protocol) cím azonosít. Azonban mivel az ip címek megjegyzése nehézkes lenne ezért kitalálták a domain neveket vagy webcímeket.  A DNS fő feladata a webcímek (pl. www.senscms.hu)„lefordítása", „feloldása" a hozzájuk tartozó IP-címre.

Dropout Rate – Megszakítások aránya

A megszakítások aránya megmutatja, hogy a látogatók hány százaléka szakította meg az online vásárlás, stb... folyamatát. Képlettel leírva: folyamatot (online vásárlást, regisztrációt, stb..) megszakítók / folyamatot (online vásárlást, regisztrációt, stb..) elkezdők.

Dynamic content – Dinamikus tartalom

A dinamikus weboldalak tartalmait két módon tudjuk frissíteni, az egyik, hogy a weboldal adminisztrátora a CMS segítségével szerkesztheti a tartalmakat, ez által folyamatosan új hírek, cikkek kerülhetnek fel a weboldalra. A másik, hogy a weboldal látogatói is szerkeszthetik a tartalmakat hozzászólásaikkal, értékelésükkel, stb... A dinamikus tartalmaknak köszönhetően a weboldalak keresőoptimalizálása is könnyebbé válik, hiszen a keresőmotorok szeretik a frissülő tartalmakat.

Dynamic website - Dinamikus weboldal

A statikus weboldallal szemben a dinamikus weboldalak olyan tartalom szerkesztő rendszert tartalmaznak, mellyel a felhasználók könnyen szerkeszthetik a weboldal menüpontjait, tartalmát minden különösebb informatikai tudás nélkül.

Exact Match – Pontos egyezés

Mint láthattuk a Google Adwordsben beállítható az általános egyezés a hirdetés kulcsszavai és a keresőkifejezések között, azonban beállítható pontos egyezés is, azaz a hirdetés csak akkor jelenik meg, ha a felhasználó pontosan azt a kifejezést írja be. Például, ha a hidraulikus tápegység kifejezést tettük be a kulcsszólistába, akkor a hirdetés nem fog megjelenni az "tápegység" kulcsszóra, sem a "hidraulikus tápegység forgalmazó" kifejezésre.

Eye candy – Szemfényvesztő

Szemfényvesztőnek azon weboldalakat szokás nevezni, ahol a megjelenés az uralkodó. Ez lehet jó értelemben vett esztétikai élmény is, azonban sok esetben a webdesignt a funkcionalitás és a tartalmak fölé helyezik, mely sem webergonómiai, sem pedig keresőoptimalizálási szempontból nem megfelelő. Szeretne többet tudni arról, hogy lenne érdemes kialakítania, átalakítania weboldalát? Ismerje meg webergonómiai szolgáltatásunkat!

Frame – Keret

A frame-ek segítségével egy böngészőlapon több weboldal jeleníthető meg. A keretekkel megvalósítható, hogy egy weboldalnak csak bizonyos része frissüljön, míg például a menüszerkezet mindig statikus maradjon. A technika hátránya, ami miatt csak igen speciális esetekben célszerű alkalmazni, hogy az egyes aloldalak nem lesznek tárolhatók könyvjelzőként, illetve a keresők számára is nehezített az oldal bejárása. A frame-ek speciális változata az ún. inner frame (röviden iframe), vagy belső keret.

Címkék

Gateway page – Kapu oldal

Doorway pagenek is nevezik. Ezeket a weboldalakat főleg azért hozzák létre, hogy a találati lista első eredményei között szerepeljen a weboldal néhány kiválasztott kulcsszóra,  és átirányítsa a látogatókat a valódi weboldalra. Ezt a feketekalapos SEO technikát a mai keresők már kiszűrik és sok esetben a weboldal indexből történő kitiltásával büntetik.  Mindenképp meg kell különböztetni a programozottan generált kapu oldalakat, amelyeket a kereső motorok már szigorúan büntetnek, illetve a szándékosan létrehozott olyan kapu oldalakat, melyek ténylegesen azt a tartalmat közvetítik, mint amelyik oldalra átirányítanak.

Geo Targeting – Földrajzi hely alapú célzás

Az online hirdetés célzása a potenciális célcsoport földrajzi helyének meghatározásával.

Google AdSense

A Google AdSense egy olyan hirdetési háló rendszer, melynek honlapjaink Google AdWordsbe regisztrált hirdetések jelennek meg, melyekre történő kattintás után a weboldal tulajdonosa bevételt szerez. A honlap tulajdonosok a Google Content hálózat tagjai. A szöveges-, képi- vagy videohirdetések relevánsak a honlap tartalma szempontjából, ezért a látogatók anélkül találkoznak reklámmal, hogy arra tudatosan rákerestek volna. Például egy horgászattal foglalkozó blog szélső hasábjain megtalálhatóak a szintén horgászattal foglalkozó témájú hirdetések.

Google Dance – Google tánc

Adott kulcsszóra az oldal találati helyezése a weboldaltól független tényezők alapján is változhat. Ilyen például a látogató által használt nyelv, annak IP címe, vagy elhelyezkedése.

Google Adwords - Google kattintás alapú hirdetések

A Google tartalmi hálózatának oldalain, továbbá a keresőben megjelenő korábban szöveges, ma már képes és videó hirdetések is. A hirdetések után fizetendő összeg PPC vagy CPC alapú, azaz kattintásonként fizet a hirdető.

Hand submission – Manuális hozzáadás

A linkstratégia kiépítésekor rengeteg kézi vagy automatikus katalógus, kereső, stb... regisztrációra van szükség, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű hivatkozás mutasson weboldalunkra. Az automatikus hozzáadás esetén általában a linkek rossz minőségűek, ezért, bár a kézi hozzáadás több időt vesz igénybe, hosszútávon jobb eredményt hoz.

Impression – Ad Views – Megjelenés

A hirdetések megjelenés számára vonatkozó mérőszám, amely a Google hirdetések esetében azt mutatja, hogy az adott hirdetés (szöveges, kép vagy videó) a keresőkben, illetve a keresők partner oldalaink (Google Adsene) hányszor jelent meg. Az AV értelmezhető bannerek illetve más jellegű hirdetések esetén is, ekkor azt mutatja meg, hogy az adott banner hányszor jelent meg (azaz hány olyan oldal letöltés volt, ahol az adott oldalon a banner megjelent.)

Index – Weblap mutató - Tartalomjegyzék

A keresők a tartalmakat indexelik, azaz egy globális tartalomjegyzékbe rögzítik, mely megmutatja, hogy milyen weboldalak vannak, azok mely kulcsszavakra relevánsak. A weboldalaknak milyen aloldalai vannak, azokon milyen tartalmak, milyen kulcsszavak és milyen további hivatkozások helyezkednek el. Az indexelést robotok vagy crawlerek végzik.

Indexed Pages – Indexelt oldalak

A weboldal azon oldalai melyeket a keresőrobotok beindexeltek, ez által megismertek, felvettek a keresőjükbe. Ezen oldalak azok, melyekre a keresőkből a felhasználók rátalálhatnak. Nagyon fontos, hogy egy weboldal összes felhasználók felé publikált tartalmát megismerjék a keresőrobotok.

Information Seeker – Tájékozódó netező

Olyan személy, aki az interneten szeretne valamely kérdésére választ kapni, valamilyen információt megszerezni. Tájékozódásához általában a keresőt, vagy a szörfölést használja, azaz egyik oldalról egy másikra ugrik.

Internetes csatorna

A weboldalra érkező indirekt látogatók forrása. Azok az internetes helyek, ahonnan a látogatók eljutnak a weboldalra, anélkül, hogy beírták volna a weboldal címét. Internetes csatornához tartoznak például az internetes keresők, partneroldalak, linktárak, különböző online hirdetések.

Internet promotion – Internetes hirdetés

Minden olyan hirdetési forma, mely az interneten jelenik meg, függetlenül attól, hogy a hirdetés célja egy honlap, egy termék, vagy egy az interneten máshol nem megjelenő szakember reklámozása. Ilyen internetes hirdetés lehet pl.: a banner, a PPC hirdetések (Google Adwords), hírlevél, stb...

Invisible text – Láthatatlan szöveg

Feketekalapos (azaz nem legális) keresőoptimalizálási technika. A felhasználók oldalukat úgy alakítják ki, hogy a jobb helyezés érdekében a háttérszínnel megegyző színű szöveget helyeznek el a weboldalon, melyet a felhasználók nem, de a keresőrobotok olvasni tudnak.  Azonban a technika alkalmazása nem ajánlott, mert ma már minden keresőrobot érzékeli az ilyen csalást és kitiltják a feketekalapos módszert használó weboldalakat indexeikből.

IP (Internet Protocol) address – IP-cím

Minden internetre kapcsolt számítógépnek van egy numerikus címe, például: 123.4.27.23. Az IP-címek egyedi címként azonosítják a számítógépeket. A domain nevekhez egyedi IP-címek tartoznak. Bővebben lásd: DNS.

JavaScript

A weboldalakra kihelyezett dinamikus, interaktív elemek vezérlésére használt eszköz. Tipikus felhasználási területei az űrlapok (formok) vagy az összetettebb alkalmazások, mint a kulcsszópozíció eszköz. A JavaScript támogatás a böngészőkben letiltható, így az oldal alapvető funkcióihoz (pl. menü) nem célszerű alkalmazni. A JavaScript generálta tartalmakat a keresők nem látják. A JavaScript részleteit az ECMAScript szabvány rögzíti.

Címkék

Keyword density – Kulcsszó sűrűség

A kulcsszó sűrűség azt mutatja meg, hogy milyen sűrűséggel fordulnak elő a kulcsszavak egy adott oldalon. A kulcsszósűrűség a keresőoptimalizálás szempontjából hihetetlenül fontos, ugyanis a Google többek között ez alapján teszi relevánsá weboldalunk aloldalát egy bizonyos kulcsszóra történő keresés esetén.

Keyword phrase, search term – Kulcsszó, kereső kifejezés

A keresőkben megadott kulcsszavakat, vagy kereső kifejelzéseket nevezzük keywords pharase-nek.  Kulcsszavaknak tekinthetők a weblap szöveges tartalmának bizonyos részei is, ha szeretnénk, hogy azokon keresztül a látogatók a weboldalunkra rátaláljanak. Amennyiben szeretné tudni, hogy mik az Ön kulcsszavai, ismerje meg kulcsszókutatás szolgáltatásunkat!

Keyword meta tag – Kulcsszó meta elem

Egy speciális keyword meta elemben soroljuk fel azokat a kulcsszavakat, amelyek a weboldal tartalmával összefüggésbe hozhatók. Korábban a weboldalak rangsorolásánál a keresők figyelembe vették ezeket a meta tageket, de a sok visszaélés miatt manapság szinte egyáltalán nem számítanak a keresők algoritmusában. Használjuk inkább sorvezetőnek: ezekre a kulcsszavakra szeretnénk, hogy a weboldalunk megtalálható legyen.

Keyword spam – Kulcsszó spam

Nem releváns kulcsszavak túlzott mértékű használata egy oldalon (a meta tagekben, linkek neveiben vagy egyszerűen a tartalomban). Ide tartozik a szöveg elrejtése technika is.

Közvetlen forgalom

A weboldal nevének közvetlen beírásával az oldalra jutó látogatók által generált forgalom. Általában akkor van egy weboldalnak közvetlen forgalma, ha már sok felhasználó ismeri a weboldal nevét, vagy az offline médiában látta a webcímet, illetve ha olyan márkáról van szó melynek webcíme azonos a márka nevével.

Lead – Ügyfél megkeresés

Leadnek, azaz ügyfél megkeresésnek hívjuk, amikor a potenciális vásárló elküldi nekünk kapcsolatteremtési adatait, illetve valamilyen módon kezdeményezi a kapcsolat felvételét. A legtöbb cég az internetet nem csak a termékek bemutatására, illetve a szolgáltatások leírására használja, hanem az ügyfél megkeresések generálására és fogadására (lead).
Vigyázzunk arra, hogy a lead-nek számos más jelentése is van, így például a SenSCMS rendszerében a cikkek bevezetőjét is angolul lead-nek nevezzük.

Landing page – Érkezési oldal, céloldal

Ha hirdetési kampányt, vagy egy akciót szeretnénk sikeressé tenni érdemes külön aloldalt készítenünk, hogy a látogatók egyből az adott reklám oldalával találkozzanak, ne legyen szükséges számunkra annak megkeresése. Ezt az érkező oldalt nevezzük landing page vagy céloldalnak. Az érkezési oldal lehetővé teszi az adott reklám hatékonyságának mérését is, hiszen megkapjuk a közvetlen landingpage-re érkező látogatók számát.

Link/Hyperlink – Hivatkozás vagy hiperhivatkozás

A hivatkozás egy weboldalra, vagy annak aloldalára mutató link. Mivel a Google és a többi keresőrobot hivatkozásokon át közlekedik, ezért a weboldalak esetében fontos, hogy a weboldalon ne csak a menüben, hanem a tartalmakban is helyezzünk el hivatkozásokat, hogy a keresőrobotok minden tartalmat könnyen bejárhassanak.

Linkable content – Gyakran hivatkozott tartalom

Azon tartalmakat nevezzünk gyakran hivatkozott tartalomnak, melyek olyan értékes, minőségi információkat tartalmaznak, melyekre külső weboldalak gyakran hivatkoznak. Ha sikerül weboldalunkon ilyen értékes információkat elhelyeznünk, nagyban javíthatjuk keresőben elért pozíciónkat.

Link/Anchor text – Hivatkozás/horgony szövege

A hivatkozás szövege a linkek esetében a felhasználó számára látható szöveg. Ha példálul szeretnénk a www.senscms.hu weboldalra hivatkozni, akkor írhatjuk azt, hogy www.senscms.hu vagy "a senscms weboldal megtekintéshez kattintson ide". A hivatkozás szövege rendkívűl fontos, főleg ha abban kulcsszavakat helyezünk el. Cikkünkben további információkat találhat a hivatkozások kialakításának szabályairól.

Long Tail Keywords – Több szóból álló kulcsszavak

Keresési kifejezések, amelyek legalább három szóból állnak. Ezek a kulcsszavak sokkal célzottabb keresést eredményeznek, mint az egy-két szóból álló kereső kifejezések. Kevesebb találatot generálnak a keresőkben, mert specifikusak. Például ha pontosan tudjuk, hogy milyen légkondicionáló berendezést akarunk vásárolni, akkor érdemes több szóból álló kifejezést beírni a keresőmezőbe – márka, típus, egyéb azonosító adatok –, ezáltal csak olyan oldalakat, hirdetéseket kapunk, amelyek az általunk keresett termékről szólnak.

Mass submission – Tömeges hozzáadás

Olyan szolgáltatás, amelynek keretében több weboldalt és a hozzá tartozó adatokat több száz vagy akár ezer katalógusba webkeresőbe regisztrál a program. Ezekkel a programokkal érdemes vigyáznunk, mivel a linkfarmokba történő regisztráció kitiltást eredményezhet a Google keresőmotorjából.

Media buyer – Médiavásárló

Reklám- vagy médiaügynökségek szakembere, aki a kampányok során felhasználandó optimális médiafelületek kiválasztásáért és megvásárlásáért felelős. Az ügynökségek általában sokkal kedvezőbb árakon tudják megvásárolni, majd tovább értékesíteni ezeket a felületeket, ezért egy nagy kampány esetében érdemes hozzájuk fordulni. Tágabb értelemben magában foglalhatja a keresőkben megjelenő hirdetés vásárlását is.

Meta tag – Meta elem

A meta elemek a weboldal forráskódjában található olyan leírások, melyből a keresőrobotok megtudhatnak az olallal kapcsolatos fontos információkat. forráskódjának egy speciális szelete, amely az oldalról szolgáltat bővebb információt. Ide tartoznak a honlap releváns kulcsszavai, a honlap tömör leírása, a honlap által alkalmazott karakterkódolás, a honlapot készítők névjegyei stb. A meta tagek használata nem kötelező, azonban meglétükkel pontosabb információhoz juthatnak a keresőrobotok a weblap tartalmát illetően, a böngészőprogramok pedig helyesebben tudják megjeleníteni a honlapot. A helyes karakterkód megadásával elkerülhetők a hullámos és kalapos ékezetek. A magyar karaktereket az ISO-8859-2 (másnéven Latin2 vagy közép-európai), ill. UTF-8 karakterkódolások tartalmazzák.

Mirror site – Tükör oldal

A SenSCMS lehetővé teszi, hogy elkészült weboldalunkat több, ún. tükörszerverre töltsük fel. Így a megfelelő hálózati eszközök konfigurálásával megvalósul rendelkezésre állás és a terhelés elosztás: az egyik kiszolgáló kiesése esetén a látogatók kiszolgálása zavartalan marad. Ilyen hálózati termék például a Cisco Global Site Selector. Amennyiben nem transzparens a tükör oldal, úgy a keresők duplikált tartalomnak tekintik.

Multi Channel Selling – Többcsatornás eladás

Az értékesítés több csatornán keresztül történik. Például a bolti eladáson kívül, internetes webshopon vagy katalóguson keresztül is értékesítik az árut.

Negative match – Negatív egyezés

Google AdWords hirdetési programban megadhatóak negatív kulcsszavak, amelyek beírása esetén a hirdetés nem jelenik meg. Hatásos eszköz a hirdetési beállításoknál, mert segítségével hatékonyabban tudjuk a reklámot célozni. Például ha új könyveket értékesítünk, akkor a negatív kulcsszavak közé érdemes megadni a "- használt könyv" kifejezést, ezáltal kizárjuk azokat, akik tudatosan használt könyveket keresnek.

Niche kulcsszavak

Azok a keresési kifejezések, amelyekre ugyan ritkábban keresnek rá az internetezők, de amely kulcsszavakra a versenyzők száma is és minősége is lényegesen alacsonyabb, így versenyelőnyhöz juthatunk ezek megcélozásával.

Optimization – Optimalizálás

Egy weboldalt akkor tekintünk optimalizáltnak, ha technikai, illetve tartalmi követelményei megfelelnek a webkeresők és a látogatók elvárásainak is. Ennek eredményeképpen nem csak előkelő helyezést érhet el a webkeresők listázásában, hanem kiváló ügyfél konverziót is, amely az optimalizált weboldal legfőbb ismérve. Egy meglévő, hibás oldal optimalizálása teljes weboldal rekonstrukciót jelenthet.

Organic Search Listing – Organikus listázás

A kereső kifejezésekre megjelenő találati lista, amely az adott kulcsszóra a legrelevánsabb weboldalakat tartalmazza. Az organikus, vagy más néven hagyományos listába nem lehet fizetett linkkel bekerülni, csak keresőoptimalizált weboldallal. A fizetett hivatkozások az organikus találatoktól elkülönülve a jobb vagy felső sárga sávban jelennek meg a Google-nél. Tudja meg mi a különbség a szponzorált hivatkozások és a keresőoptimalizált oldal között!

Phrase Match – Kifejezés egyezés

A Google AdWords kampányban beállíthatjuk, hogy az általunk megadott kifejezés és a felhasználók által beírt kifejezés milyen mértékű egyezése esetén jelenjen meg a hirdetésünk. A beállítás egyik fajtája a kifejezés egyezés, amikor a hirdetés akkor jelenik meg, ha az érdeklődő a kifejezést pontosan ugyanúgy írja be, mint amit mi megadtunk a kampánybeállításkor, de a kifejezés előtt vagy mögött még szerepelhetnek egyéb szavak. Például ha a "pécsi kesztyű" kifejezést tettük be a kulcsszólistába, akkor a hirdetés megjelenik a "pécsi kesztyű bolt" kulcsszóra, és nem fog megjelenni az "pécs kesztyűk", sem a "kesztyű" kifejezésekre.

Popup window – Felugró ablak

Egykoron nagyon népszerű formája volt a webes reklámoknak. A felugró ablakok a böngésző ablak felett, egy külön ablakban jelenítették meg a reklámokat. Zavaró hatásuk miatt egyre kevesebben alkalmazzák.

Rich media – Értéknövelt tartalom

Elsősorban az internetes reklámpiac szakkifejezése egy fejlettebb, interaktívabb technológia kifejezésére. Idetartoznak a kívánt tartalom előtt megjelenő (interstitial), kiterjedő (expanding) és lebegő (floating) reklámok, de a video- és audioközlés (video és audio streaming) is eszköze lehet. A rich media eszköztárába tartozó megoldások színesebbé és attraktívabbá tehetik oldalunkat a látogatók számára. Az egyes megoldások kiválasztásánál azonban érdemes figyelembe venni, hogy hogyan befolyásolják kereső optimalizációs szempontból oldalunkat, mert míg egyes alkalmazások – mint például a YouTube videó – segíti oldalunk megtalálhatóságát, addig a flash-es intró oldalak negatívan befolyásolják azt.

ROI, Return on Investment – Megtérülési mutató

A bevétel és a ráfordítás arányszáma, amely a megtérülést, az eredményességet mutatja meg. Pontosabban: (összbevétel – összköltség) / összköltség. A ROI mérőszámot használjuk a honlap teljesítményének, vagy a keresőmarketing eszközök hatékonyságának mérésére. Például: az online hirdetési kampány során a 2500 kattintás 50000 forintba került, vagyis a kattintásokat ára átlagosan 20 forint volt. A konverziós ráta 10% volt, azaz a weboldalra érkezők 10%-a vásárolt valamit, összesen 125000 forint értékben. Ekkor a megtérülési mutató = (125000 Ft – 50000 Ft) / 50000 Ft = 1,5, tehát a ROI= 150%.

SERP (Search Engine Results Page) – Kereső motorok találati oldala

Kereső motorokban történő kereséskor az adott kulcsszóra megjelenő találati oldal.

Social Media

Honlapok, amelyek tartalmát a látogatók maguk alakítják, formálják.

Source code – Forráskód, kód

A weboldalak szerkezetét, a megjelenített tartalmak jelentését a böngészők számára egy speciális nyelv, a HTML/XHTML írja le. Annak érdekében, hogy a weblapunk egységesen jelenjen meg az elterjedt böngészőkben, valamint a keresőrobotok akadálymentesen érhessék el a tartalmat, szükséges, hogy a weblapunk forráskódja érvényes, valid legyen. A HTML nyílt szabvány, a W3C nemzetközi csoport ajánlása. Weblapunk kódjának helyességét egy speciális validátor programmal (validator.w3.org) ellenőrizhetjük. Honlapunkon keresztül tekintse meg működését!

TrustRank

A keresőmarketing témájában elterjedt, viszonylag új kifejezés. A Google kereső valószínűleg használ egy ilyen, a PageRankhez hasonló számot, amivel az egyes oldalak megbízhatóságát, relevanciáját jellemzi. A PageRankkel ellentétben azonban nem egyformán vesz figyelembe minden bejövő linket, a releváns oldalakról érkező linkeket magasabbra sorolja. Valószínűleg a Google Florida kódnevű frissítése után vezették be, jelentősen javítva a kereső által visszaadott találatok minőségét.

Üzleti cél

Meghatározott tevékenység, amely alapot szolgáltat a honlap konverziójának méréséhez. Üzleti célt a honlap jellegének megfelelően kell definiálni. Például: hírlevélre feliratkozás, webáruházban vásárlás, kapcsolatteremtő űrlap elküldése stb. Amennyiben a látogatónk eléri azt az oldalt, amelyet üzleti célként jelöltünk ki, akkor konverzió történik.

Videotérkép

A videótérkép egy olyan térkép, ahol videók nézhetők. A videókat beágyazzuk a térkép azon részére, ahol földrajzilag készültek. A videótérkép felkelti a leendő turista érdeklődését a település iránt, és bemutatja a nevezetes helyszíneket. A videótérkép Google Maps és YouTube technológiák használatával készül.

Word stemming – Kulcsszó szótövezés

A magyar Google-ben még nem, de az angol nyelvűben már használt funkció. Azt jelenti, hogy egy kereső kifejezés megadásakor a keresőmotor nem csak a beírt szavakra, de azok szótöveire, illetve képzett formáira is keres.