SEO eszközök - Tanuljunk meg mérni!

Pink Jiggly
2010-06-01 18:52:00

Múlt héten említettük, hogy a pagerank mérésére, továbbá a keresőoptimalizálás tényezőinek vizsgálatára számos ingyenes eszköz áll rendelkezésre. A héten az ingyenes eszközök használatával kapcsolatban nyújtunk segítséget.

Mik a legfontosabb mérőszámok?

Ahhoz, hogy jól tudjuk értelmezni a mérés eredményeit szükséges ismernünk, hogy mit jelentenek a mutatószámok.

Látogatószám (látogatottság, oldalletöltés): Az összes oldal megtekintése, függetlenül attól, hogy az egy vagy több látogatóból származik.

Egyedi látogató (egyedi oldalletöltés): Az oldalra látogató egyedi felhasználók, azaz ha egymás után egy bizonyos időszakon belül többször látogatunk el ugyanarra a weboldalra, az nem számít új látogatásnak. Az egyedi látogatókat leggyakrabban sütikkel vagy ip alapján azonosítják, sok helyen egyedi látogatónak az adott napon egyedi látogató számít, míg más helyeken ez az intervallum csak 30 perc.

Kulcsszó: Olyan szavak, mely az oldal tartalmára utalnak.

Oldaltérkép: Az oldal menüpontjait, almenüpontjait és legfontosabb linkjeit leíró fájl, vagy aloldal.

RSS: Hírcsatorna, mely az oldal friss tartalmainak publikálására szolgál. Az RSS-re fel lehet iratkozni, ebben az esetben e-mail üzenetben kapja meg a felhasználó az új tartalmakra mutató hivatkozásokat, esetleg bevezetőt, képet.

Google Analytics

A Google Analytics segítségével lehetőségünk adódik arra, hogy egy helyen láthassuk a Google keresőmotorból a weboldalunkra érkező látogatókat, és azt, hogy milyen kulcsszóra, honnan látogattak oldalunkra. Az eszköz ingyenes és rengeteg segítséget jelent, főleg kampányok eredményének figyelésére, illetve weboldalunk optimalizálása során.

Működés:

Először is kattintsunk az alábbi linkre, hogy eljussunk az Analytics belépő felületére: www.google.com/intl/hu/analytics/ Ha már más Google eszköznél regisztráltunk magunknak egy fiókot, akkor annak felhasználónevével és jelszavával lépjünk be, ha nem, akkor éppen ideje lesz, máskülönben sosem lesz keresőoptimalizált weboldalunk.

 A belépés után adjuk hozzá weboldalunkat a Goolge Analytics eszközhöz. Ezt az új fiók hozzáadása gombra kattintva tehetjük meg. A Google egy varázsló segítségével végigvezet minket a fiók hozzáadásának folyamatán. Először adjuk meg a weboldalunk url-jét, majd adjuk meg a kapcsolatfelvételi adatokat. Fogadjuk el a szerződéses feltételeket, majd kattintsunk a tovább gombra. Egy kód jelentik meg előttünk, melyet be kell illesztenünk weboldalunk kódjába. Ha nincs olyan eszköz weblapunkon, melyen keresztül be tudnánk illeszteni a kódot, kérjük meg a weboldal készítőit, hogy helyezzék el a weboldal kódjában.  Ha rendelkezünk Adwords fiókkal is, akkor jelöljük meg a "Nyomon szeretném követni az Adwords kampányait" jelölőnégyzetet. A kód elhelyezése után már folyamatosan érkeznek az adatok Google Analytics fiókjába.

Mit mérünk

 Ismerjük meg milyen információkat szolgáltat nekünk a Google Analytics. Kattintsuk a listában a domain nevére, majd a jelentés megtekintése linkre.

Az irányítópulton először a látogatások adatait tekinthetjük meg. A grafikonon az elmúlt időszak látogatóinak számát tekinthetjük meg. Az időszaknál megadhatjuk a kezdő és a végdátumot. A grafikon alatt láthatjuk a weboldal összes látogatóját, az egyedi látogatókat, azt, hogy mennyi időt töltöttek átlagosan a webhelyen, hány százalékuk fordult szinte azonnal vissza.

Ami számunkra nagyon fontos, az az, hogy egy-egy kampány után mennyivel nőtt a látogatottság, hányan fordultak vissza és mennyi időt töltöttek a webhelyen. Ha a mutatók jók, akkor a kampányunk sikeres volt. Ha kicsi a látogatószám, akkor kevesen jutottak el weboldalunkra, azaz nem volt elég kecsegtető reklám üzenetünk. Ha magas a visszafordulások aránya az azt jelenti, hogy sokan töltöttek kevesebb mint 5 másodpercet az oldalunkon, mely lehet webergonómiai hiba, annak a hibája, hogy nem készítettük a kampányhoz reklám üzenetünket tartalmazó érkező oldalt, ha pedig az átlagosan eltöltött idő túl alacsony az oldalon, akkor reklám üzenetünk nem ragadta meg látogatóinkat.

Lejebb megtekinthetjük, hogy a látogatók honnan érkeztek weboldalunkra, mely kulcsszavakra.

 

Google Webmaster Tool

A Google Webmester eszközét nevével ellentétben nem csak feltétlenül olyanoknak ajánljuk, akik jártasak az informatikában, bár kétségtelen, hogy Ők valószínüleg könnyebben kezelik ezen eszközt. Ugyanakkor, ha valaki azt szeretné, hogy weboldalának minden tartalmát beindexeljék a keresőrobotok, akkor kénytelen ezen eszközt használni.

Működés:

Első lépésként kattintsunk a Webmester eszközök linkjére: www.google.com/webmasters/tools?hl=hu

1. Bejelentkezés után kattintsunk a középpen lévő "új webhely hozzáadása" gombra.

2. Írjuk be weboldalunk url-jét www-s formában.

3. Most következik az ellenőrzés. A Google ellenőrzi, hogy tényeg mi vagyunk-e a weboldal jogos tulajdonosai? Ezt három módon tehetjük meg. Ha hozzáférünk az oldal fejlécében található meta-tag-ekhez, akkor válasszuk az ellenőrzési módok közül a meta tag-et. (segítségként olvassuk el a Google pontos leírását ezen ellenőrzési mód használatáról, a meta tag linkre kattintva)

Ha a weblap meta tagjeit nem tudjuk szerkeszteni, de a webtárhelyhez hozzáférünk, akkor válasszuk a HTML fájl feltöltését. (segítségként olvassuk el a Google pontos leírását ezen ellenőrzési mód használatáról, a HTML fájl linkre kattintva)

Ha pedig a fenti kettőből egyik lehetőség sem adott, próbálkozhatunk a legújabbal a DNS rekord hozzáadása. Ezt azonban csak a domainünk adminisztrációs felületén, vagy regisztrátorok segítségével tudjuk megtenni. Az itt kapot kódot a leírással együtt másoljuk ki és illeszük be egy szöveg fájlba, majd küldjük el a domainünk adminisztrátorának, hogy legyenek szívesek és állítsák be részünkre. (Itt nem találunk magyar nyelvű részletes leírást, de segíthet a legördülő alatt megjelenő rövid használati utasítás)

Ha az valamilyen módon autentikáltuk magunkat, akkor kattintsuk az ellenőrzés gombra.

4. Ismerjük meg weboldalunkat a Google szemével.

A webmester eszközöket az alábbi link alatt érjük el: https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=hu A weboldalak listájánál a domain nevére kattintva az alábbi kép jelenik meg.

Mit tudhatunk meg az irányítópulton?

Az első oszlopból kiderül, hogy milyen keresési lekérdezések történtek weboldalunkkal kapcsolatban. Ez azt jelenti, hogy milyen kulcsszavakra találta meg weboldalunkat a Google keresőmotor, hányszor jelent meg a találati listában, és hányszor kattintottak ez által. 

Ez a Google Analyticsben is megtalálható listához hasonló, azonban mivel annak jobb szolgáltatásai vannak, ezen mutatószám vizsgálatát inkább ott javasoljuk nyomonkövetni.

A második listában találhatóak a webhelyen feltérképezett hibák. Azaz, hogy sikerült-e a robotoknak feltérképeznie az oldalt, megfelelő volt-e a feltöltött webhelytérkép, és elérhető volt-e az oldal a feltérképezés közben. Amennyiben az itt láthatóak közül valamelyik is hibát mutat, a robotoknak nem sikerült feltérképeznie a weboldalt, megismernie a tartalmakat, mely talán a legsúlyosabb keresőoptimalizálási hiba weboldalunkkal kapcsolatban.

A webhelyre mutató linkek dobozkában találhatjuk meg azon külső hivatkozásokat melyre oldalunk elérhető más weboldalakról. Ez a Page Rank algoritmus alapja, melyet múlt heti cikkünkben tárgyaltunk.

Az alsó dobozban láthatjuk azt, hogy a Google mely kulcsszavakat találta meg az oldalon és milyen gyakorisággal. Ez a SeoQuake eszközben ismertetett Keywords Destiny eszközhöz hasonlít, mellyel cikkünk végén foglalkozunk.

5. Az oldal alján találjuk a webtérkép beküldése gombot, melyre kattintva feltölthetjük a weboldalhoz tartozó sitemap-et (oldaltérképet). Most lássuk ennek folyamatát.

1. Kattintsuk a webtérkép beküldése gombra.

2. Adjuk meg a webtérkép url-jét. Ha rendelkezünk a weboldalon gyakran frissülő rss-sel, akkor azt is megadhatjuk, ez a könnyebb megoldás. Ha nem akkor egy sitemap.xml-t kell megadnunk. A legjobb megoldás, ha mindkettőt meg tudjuk adni a weboldalhoz.

3. Ha sok információ frissült az oldalon, akkor érdemes a tartalmak előtti pipát bebökni és az újraküldés gombot választani.

 

Firefox SeoQuake bővítmény

A Firefoxba beépülő bővítmény segítségével a saját oldalunk mellett, konkurenseink weboldalát is elemezhetjük. Ez az eszköz annyival többet mutat számunkra, mint a Google által biztosított eszközök, hogy nem csak a Goolge adatai alapján tudunk dolgozni. Megtekinthetjük a Google mellett a Yahoo, a Bing, az Alexa rank, a Webarchive, a Delicious index, a Whois, a Page Source, a SEMRush rank, az Internal rank, az External rank és a Keywords Destiny adatait is.

Működés:

A Firefox Eszközök menüpontjában válasszuk a Kiegészítők menüpontot. A felbukkanó ablakban kattintsuk a kiegészítők letöltése gombra. Ezután a keresőmezőbe írjuk be a "seoquake" kifejezést, majd telepítsük a bővítmnyt. Sikeres telepítés esetén a böngésző jobb alsó sarkában megjelenik egy kis SQ ikonka. Melyre kattintva előhozhatjuk a Seotoolbar eszközt. Ha esetleg nem lenne bekapcsolva, akkor kattintsunk az eszközre jobb gombbal és kapcsoljuk be. A lenti kép kell, hogy megjelenjen a böngészőnk címsora alatt.

Milyen mérőszámokat láthatunk?

Ha nem jelennek meg az adatok, akkor kattintsunk a "?"-re. Nézzük mit jelentenek az adatok. Az első a PR (Page Rank), mely megmutatja, hogy milyen értékkel bír weboldalunk a Google számára. Aztán a Google index, majd a Yahoo index következik, illetve az, hogy hány linket ismernek az egyes keresők oldalunkhoz. Jön a Bing, majd ami még fontos az Alexa Rank, melynél akkor vagyunk jók, ha minél kisebb értéket kapunk.

Majd el is érkeztünk a legfontosabb eszközhöz a Keyword Destiny-hez. Ez az eszköz felbecsülhetetlen, hogy tudjuk, hogy az egyes aloldalaink milyen kulcsszóból mennyit tartalmaznak, illetve, hogy a meta tagjeinkben is sikerült megerősíteni azt, hogy az adott aloldal milyen tartalmakban releváns. Akkor vagyunk jók, ha az általunk is az adott aloldalon legfontosabb szavak mellett megtaláljuk a T,D,K betűket, illetve az előfordulása a kulcsszónak (következő oszlop) nagy. Persze azt máris felejtsük el, hogy illegális keresőoptimalizálási eszközöket használunk és tele rakjuk az oldal láblécét 2 méter hosszan kulcsszavakkal, melyek színe megegyezik a háttér színével. Azon felül, hogy ez a módszer illegális, a keresőrobotok már régóta szűrik is ezt a módszert, és az ilyen weboldalakat azzal büntetik, hogy kitiltják a keresőkből.

A jövő héten a Meta tag-eket vizsgáljuk. Mennyit jelentenek a keresőoptimalizálás szempontjából? Hogyan kell jó meta tageket készíteni oldalunkhoz? Mi a meta tag-ek szerepe? Addig pedig ismételten elővettünk egy esettanulmányt a fejtágítás után.

 

Esettanulmány - Mi az hasonlóság a cukorka és a PPC között?:

Heti esettanulmányunk a PPC alapjául szolgáló üzleti stratégiát veszi alapul. Bár kevesen tudják, de a PPC típusú hirdetések ötlete nem a Google alapítóitól, hanem egy Bill Gross nevű ötletgyárostól származik. Az Ő fiatalon kialakított üzleti stratégiáját veszük górcső alá.

Bill Gross kissrácként egy Los Angeleshez közeli lakótelepen élt, több száz más gyerekkel együtt. Imádták a görkorizást, a baseballt és mint minden gyerek a cukorkát. Amikor sikerült elég pénzt összedobniuk, átmásztak a tömbházakat körülvevő salaktégla falon és tíz centért vettek cukorkát a közeli drogériában.

Azonban történt egy nap, hogy a kis Gross a Ventura Boulevard-i Savonban járt, és figyelmes lett arra, hogy akcióban adják a cukorkát. Három csomag negyed dollár volt, így a cukorka darabja 8,333 centbe került.

Gross hazavitte a cukorkát és ahelyett, hogy mind befalta volna, elkezdte otthonról árulni 9 centért. Így a környékbeli srácok is jól jártak, hiszen minden cukorkán sporóltak 1 centet, és a falon sem kellett átmászniuk.

Bár nyeresége eleinte elenyészően kicsi, 8% volt, ez nem sokáig maradt így. Hiszen a cukorkákból befolyt pénzt visszaforgatta újabb cukorka vásárlásba. A nagy tételnek köszönhetően a 8,333 centes darabár először 7 , majd 6,4 centre csökkent. Gross lett a lakótelep és az iskola cukorka dealere. A nagy mennyiség miatt a korábbi 8%-os nyersége cukorkánként 40%-ra növekedett.

Ebből a hasznonból fedezte a kis Gross következő vállalkozását a Popular Mechanics hobbymagazin hátoldalán reklámozott napelemek értékesítését. A napelemekből szerzett jövedelemből pedig ismét újabb vállalkozást finanszírozott, majd abból ismét egy újat és ismét egy újat. Így jutunk el a GoTo.com keresőrendszerhez, mely a PPC alapját szolgáltatta.

Miért éri meg?

A PPC alapgondolata, hogy minden kattintás ára olyan kicsi, hogy nagy tömegeknek is megéri ezt a hirdetési formát választaniuk.  Így a PPC szolgáltatók kattintásonkénti kis nyeresége a nagy mennyiségű kattintásnak köszönhetően hatalmas bevételt generál. Ugyanúgy mint a kis Gross cukorkákból szerzett cukorkánként kicsi, azonban összességében nagy nyeresége. Végül pedig egy Google méretű vállalat bevételének jelentős mértékét alkothatja.

Forrás: John Battle: Keress!

Kapcsolodó cikkek:

A keresőből érkezett weboldalunkra?

Értékelés

Hozzászólások